Intern
English Teaching Methodology

Eisenmann

Prof. Dr. Maria Eisenmann

Englische Fachdidaktik
Lehrstuhlinhaberin

office: 5.E.15
office hours: please contact via E-mail

phone: +49 (0)931 31-88529

E-Mail: maria.eisenmann@uni-wuerzburg.de

Zoom: Personal Room (Code via E-Mail)

  • (digital) media literacy
  • global education
  • teaching literature
  • differentiation in foreign language teaching and learning
  • Irish Studies

Forschungsseiten Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen

  • DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
  • Deutscher Anglistenverband
  • Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
  • DHV (Deutscher Hochschulverband)

2025

Eisenmann, M. (2025). Exploring the Coming-of-Age Sitcom Derry Girls in the EFL Classroom. In Leonhardt, J.E. & Viebrock, B. (Eds.). Popular Series in English Language Education, pp. 149-164. Narr.

Hein, R., Steinbock, J., Eisenmann, M., Wienrich, C. & Latoschik, M. (2025). Social Virtual Reality für Inter- und Transkulturelles Lernen und Lehren im Englischunterricht. In Grafe, S., Trefzger, T., Siller, H., Eisenmann, M. & Füting-Lippert, A. (Eds.). Digitale Medien in Lehr-Lern- Konzepten der Lehrpersonenbildung in interdisziplinärer Perspektive: Ergebnisse des Forschungsprojekts Connected Teacher Education. pp. 141-158. read here

Grafe, S., Trefzger, T., Siller, H., Eisenmann, M. & Füting-Lippert, A. (2025). Einleitung. In Grafe, S., Trefzger, T., Siller, H., Eisenmann, M. & Füting-Lippert, A. (Eds.). Digitale Medien in Lehr-Lern- Konzepten der Lehrpersonenbildung in interdisziplinärer Perspektive: Ergebnisse des Forschungsprojekts Connected Teacher Education. pp. 1-16. read here

2024

Theurer, C., Eisenmann, M., Kindermann, K. & Pohlmann-Rother, S. (2024). English Language Learning in Elementary School by Means of Digital Storytelling: The StoryTimE-Project. CLELE Journal 12(2). pp. 41-65. read here

Eisenmann, M. & Bergmann, I. (2024). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 11-16. Peter Lang.

Eisenmann, M. (2024). Irish American History and Hybrid Identity: Colm Tóibín's Brooklyn (2009) in the EFL Classroom. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 215-230. Peter Lang.

Eisenmann, M. (2024). The Troubles: Kenneth Branagh's Film Belfast (2021) in the EFL Classroom. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 231-246. Peter Lang.

Theurer, C., Kindermann, K., Fromm, J., Krüger, N., Eisenmann, M. & Pohlmann-Rother, S. (2024). Das StoryTimE-Projekt - Ergebnisse einer Pilotstudie zur Rolle des Feedbacks im digital gestützten Englischunterricht. In Flügel, A., Gruhn, A., Landrock, I., Lange, J., Müller-Naendrup, B., Wiesemann, J., Büker, P. & Rank, A. (eds.). Grundschulforschung meets Kindheitsforschung reloaded , pp. 451-458. Klinkhardt. DOI: 10.35468/6111-47 (read here)

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Global Citizenship in Social Virtual Reality for Future English Teachers. 10th International Conference on Higher Education Advances (HEAd'24), pp. 83-90. Editorial Universitat Politècnica de València. Awarded as one of the five best papers,read here

Eisenmann, M. (2024). Differenzierung und Individualisierung im Fremdsprachenunterricht - Ergebnisse einer deutschlandweiten schulübergreifenden Befragung von Fremdsprachenlehrkräften. In Schädlich, B., Schramm, K. & Viebrock, B. (Eds.). Fremdsprachen Lehren und Lernen. FLuL 53. Jahrgang (1), pp. 120-139. Narr. read here

Eisenmann, M. (2024). Sally Nicholls' Multimodal Novel Ways to Live Forever in the EFL Classroom - A Case Study. In Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (Eds.). Mental Health in English Language Education, pp. 115-130. Narr.

Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (2024). Mental Health in English Language Education - An Introduction. In Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (Eds.). Mental Health in English Language Education, pp. 9-30. Narr.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Diversity in the Foreign Language Classroom: A Social Virtual Reality Project. In L. Mañoso-Pacheco, J. Estrada Chichón, & R. Sánchez-Cabrero (Eds.), Inclusive Education in Bilingual and Plurilingual Programs, pp. 265-280. IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0563-8.ch014

2023

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2023). Vorwort. ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 3–7.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2023). Inter- und transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality. ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 29–52.

Summer, T. & Eisenmann, M. (2023). Diversity in ELT: Einen Englischunterricht der Vielfalt gestalten. In T. Summer (Ed.), Embracing diversity: Englisch 5–10 (pp. 28–33). Friedrich.

Eisenmann, M. (2023). "Brush up your Shakespeare: Identity & Diversity": Tagung für Lehrende und Shakespeare-Freunde, 8.–9. Dezember 2022 in der Domschule Würzburg. In I. Karremann, S. Gruss, F. Sprang, & L. Steveker (Eds.), Odysseen, Shakespeare Jahrbuch 2023 (pp. 233–235). Körner.

Grafe, S., Trefzger, T., Eisenmann, M., Siller, H.-S., Dreßler, J., Hennecke, M., Heurich, T., Nord, I., Pohlmann-Rother, S., Ratz, C. & Richter, T. (2023). DigiLLabs@JMU an der Professional School of Education der Julius-Maximilians-Universität Würzburg. In M. Meier, G. Greefrath, M. Hammann, R. Wodzinski, & K. Ziepprecht (Eds.), Lehr-Lern-Labore und Digitalisierung (pp. 155–160). Springer. read here

Eisenmann, M. (2023). Developing global environmental citizenship through teaching contemporary dystopian fiction. In C. M. Amerstorfer & M. von Blanckenburg (Eds.), Activating and engaging learners and teachers (pp. 339–356). Narr.

Eisenmann, M. (2023). Critical animal pedagogy and global education in the EFL classroom. In C. Ludwig & T. Summer (Eds.), Taboos and controversial issues in foreign language education: Critical language pedagogy in theory, research and practice (pp. 181–194). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003220701-20

Hein, R., Steinbock, J., Eisenmann, M. Latoschik, M. & Wienrich, C. (2023). Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für inter- und transkulturelles Lernen: Eine Pilotstudie. MedienPädagogik – Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 51, 191–213. https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.18.X

2022

Eisenmann, M. (2022). Die Förderung visueller Kompetenz durch Comics. In H. Ammerer & M. Oppolzer (Eds.), Was kann der Comic für den Unterricht leisten? Fachdidaktische Perspektiven auf ein subversives Erzählmedium (pp. 57–78). Waxmann. Inhaltsverzeichnis 

Steinbock, J., Hein, R., Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2022). Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für inter- und transkulturelles Lernen. MedienPädagogik – Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 47, 246–266. https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.12.X

Eisenmann, M. (2022). Edu apps in EFL teaching. In C. Lütge (Ed.), Foreign language learning in the digital age (pp. 209–222). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003032083-18

2021

Gerlach, D., Vogt, K. Blume, C., Chilla, S., Doetjes, G., Eisenmann, M., Engelen, S., Heine, L., Küppers, A., Marx, N., Schmidt, T., Metens, J. Springob, J., Wieland, K. & Wilden, E. (2021). Inklusiver Fremdsprachenunterricht: Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF). Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 32(1), 3–9. Artikel

Hein, R., Steinbock, J. Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2021). Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education. In DELFI 2021 (pp. 91–96). Gesellschaft für Informatik e.V.

Hein, R., Steinbock, J. Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2021). Inter- und transkulturelles Lernen in Virtual Reality: Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch. In Wettbewerbsband AVRiL 2021 (pp. 34–39). Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/10.18420/avril2021_05 

Eisenmann, M. (2021). A multiliteracies approach to teaching plays. In C. Lütge & M. von Blanckenburg (Eds.), Drama in foreign language education (pp. 15–32). LIT.

Eisenmann, M. (2021). Differentiation through digital teaching and learning. In C. Lütge & T. Merse (Eds.), Digital teaching and learning: Perspectives for English language education (pp. 103–123). Narr.

Eisenmann, M. & Krüger, N. (2021). Environmental Education in the EFL Classroom through Young Adult Dystopian Fiction. In C. Ludwig & C. Deetjen (Eds.), The World Beyond: Developing Critical Environmental Literacies in ELT (pp. 85–103). Winter.

2020

Wienrich, C., Eisenmann, M., Grafe, S. & Latoschik, M. (2020). CoTeach – Connected teacher education. In M. Schwaiger (Ed.), Boosting virtual reality in learning. E.N.T.E.R.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2020). Vorwort. In M. Eisenmann & J. Steinbock (Eds.), BFF Band 16 – Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung. Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF (pp. 9–12).

Eisenmann, M. (2020). Adaptation, Creation, Transformation – Shakespeare in the EFL classroom. In R. Ißler & U. Küchler (Eds.), Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in foreign language education. Wissenschaft und Lehrerbildung (Bd. 5) (pp. 149–170). Vandenhoeck & Ruprecht.

Eisenmann, M. (2020). The potential of postcolonial (poverty) literature in the EFL classroom. In R. Ißler & U. Küchler (Eds.), Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in foreign language education. Wissenschaft und Lehrerbildung (Bd. 5) (pp. 391–408). Vandenhoeck & Ruprecht.

Eisenmann, M. & Summer, T. (2020). Multimodal literature in ELT: Theory and practice. CLELE Journal, 8(1), 52–73.

2019

Eisenmann, M. (2019). Shakespeare in the EFL classroom – A current overview. In M. Eisenmann (Ed.), Teaching the Bard today – Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre (pp. 11–26). Lang.

Eisenmann, M. (2019). Einleitung: Shakespeare im Englischunterricht. In M. Eisenmann (Ed.), Teaching the Bard today – Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre (pp. 7–10). Lang.

Eisenmann, M. (2019). Dramatische Texte im Literaturunterricht. In C. Lütge (Ed.), Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literaturdidaktik. De Gruyter.

Eisenmann, M., Hoffmann, L., Schröter, P., & Thaler, E. (2019). Abiturstandards & gemeinsames Abitur ab 2017. In Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Jena, 27.–30. September 2017 (pp. 461–463). Schneider.

Eisenmann, M. (2019). "To be or not to be digital" – Shakespeare 2.0. In T. Summer (Ed.), Culture and literature in EFL education (pp. 87–108). Lang.

2018

Eisenmann, M., & Ludwig, C. (2018). Introduction: Gender and literature in the EFL classroom. In M. Eisenmann & C. Ludwig (Eds.), Queer beats – Gender and literature in the EFL classroom (pp. 17–38). Lang.

Eisenmann, M. (2018). Staging Gender – Playing with identities and role stereotypes. In M. Eisenmann & C. Ludwig (Eds.), Queer beats – Gender and literature in the EFL classroom (pp. 109–132). Lang.

Eisenmann, M. (2018). The potential of young adult dystopian fiction. In C. Ludwig & N. Maruo-Schröder (Eds.), Tell freedom I said hello: Issues in contemporary young adult dystopian fiction (pp. 137–159). Winter.

Eisenmann, M., & Schormann, V. (2018). Brush up your Shakespeare – Tagung für Lehrende und Shakespeare-Freunde. In S. Schülting (Ed.), Shakespeare Jahrbuch (pp. 269–271). Kamp.

Eisenmann, M., & Blell, G. (2018). Adaptations, creations and transformations – Teaching literature today. In A.-J. Zwierlein, J. Petzold, K. Boehm, & M. Decker (Eds.), Anglistentag Proceedings XXXIX (2017) (pp. 295–298). WVT.

Eisenmann, M. (2018). The Bard goes pop – Shakespeare in der Musik. Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch, 3, 7–10.

Eisenmann, M. (2018). If Music Be the Food of Love, play on... In E. Thaler (Ed.), Singer-songwriters – Music and poetry in language teaching (pp. 83–98). Francke UTB.

Eisenmann, M., & Meyer, M. (2018). Introduction: Multimodality and multiliteracies. In M. Eisenmann & M. Meyer (Eds.), Teaching multimodality and multiliteracy. Theme issue of Anglistik, 1, 5–23. Winter.

Eisenmann, M. (2018). Differentiation and individualisation through digital media. In K. Van de Poel & C. Ludwig (Eds.), Collaborative language learning and new media: Insights into an evolving field (pp. 73–86). Lang.

2017

Eisenmann, M. (2017). Differenzierung und Individualisierung mit Web 2.0 Tools. In S. Chilla & K. Vogt (Eds.), Heterogenität und Diversität im Englischunterricht – fachdidaktische Perspektiven (pp. 155–178). Lang.

Eisenmann, M., & Summer, T. (Eds.). (2017). Basic issues in EFL teaching and learning (3rd ed.). Winter.

Eisenmann, M. (2017). Heterogeneity and differentiation – Individualization in the EFL classroom. In M. Eisenmann & T. Summer (Eds.), Basic issues in EFL teaching and learning (3rd ed., pp. 297–310). Winter.

2016

Eisenmann, M. (2016). Binnendifferenzierung. In E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn, C. Riemer, K.-R. Bausch, & H.-J. Krumm (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht (pp. 358–361). Francke UTB.

Eisenmann, M., & Ludwig, C. (2016). Komplexe Kompetenzaufgaben 2.0 am Beispiel Roddy Doyles New Boy. In C. Becker, G. Blell, & A. Rössler (Eds.), Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht (pp. 89–108). Lang.

Eisenmann, M. (2016). Kulturelles Sehverstehen am Beispiel der Cartoons in Sherman Alexies The Absolutely True Diary of a Part-time Indian. In C. Michler & D. Reimann (Eds.), Sehverstehen (pp. 396–409). Narr.

Eisenmann, M., & Schormann, V. (2016). Macht, Intrigen, Krisen und Skandale – The Bard will teach you. In S. Schülting (Ed.), Shakespeare Jahrbuch (pp. 275–278). Kamp.

2015

Eisenmann, M. (2015). Crossovers – Postcolonial literature and transcultural learning. In W. Delanoy, M. Eisenmann, & F. Matz (Eds.), Learning with literature in the EFL classroom (pp. 217–236). Lang.

Delanoy, W., Eisenmann, M., & Matz, F. (2015). Introduction: Learning with literature in the EFL classroom. In W. Delanoy, M. Eisenmann, & F. Matz (Eds.), Learning with literature in the EFL classroom (pp. 7–15). Lang.

2014

Eisenmann, M. (2014). A Chain of Othellos. In M. Eisenmann & C. Lütge (Eds.), Shakespeare in the EFL classroom (pp. 219–240). Winter.

Eisenmann, M. (2014). Binnendifferenzierung im Englischunterricht – Chancen und Herausforderungen. In W. Gehring & M. Merkl (Eds.), Englisch lehren, lernen, erforschen (pp. 11–28). BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg.

Eisenmann, M., & Ludwig, C. (2014). Classroom 2.0 – The use of CALL in developing learner autonomy. In J. Mynard & C. Ludwig (Eds.), Autonomy in language learning: Tools, tasks and environments (pp. 27–41). IATEFL.

Eisenmann, M., & Lütge, C. (2014). Preface. In M. Eisenmann & C. Lütge (Eds.), Shakespeare in the EFL classroom (pp. 7–11). Winter.

Eisenmann, M. (2014). Promoting Literary Proficiency in Mixed-Ability Classes: Standards versus individualised instruction? In N. Joseph & D. Valente (Eds.), IATEFL Young Learners and Teenagers SIG. C & TS (pp. 27–28). IATEFL.

2013

Eisenmann, M., & Ludwig, C. (2013). Classroom 2.0 – The use of CALL in developing learner autonomy. In M. Eisenmann, M. Hempel, & C. Ludwig (Eds.), Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion (pp. 37–59). Universitätsverlag Rhein Ruhr.

Eisenmann, M. (2013). Offene Formen der Leistungsmessung – Portfolios auch für schwächere Lerner. Praxis Fremdsprachenunterricht, 3, 15–18.

Eisenmann, M., & Summer, T. (2013). Oral Exams: Preparing and Testing Students. In M. Eisenmann & T. Summer (Eds.), Basic issues in EFL teaching and learning (2nd ed., pp. 415–428). Winter.

Eisenmann, M. (2013). Promoting literary proficiency in mixed-ability classes. In J. Bland & C. Lütge (Eds.), Children’s literature in language education – From picture books to young adult fiction (pp. 173–182). Continuum.

Eisenmann, M. (2013). Shadows and superheroes in 9/11 graphic novels. In F. E. Pointner & C. Ludwig (Eds.), Teaching comics in the English language classroom (pp. 181–210). WVT.

2012

Eisenmann, M. (2012). Leselust statt Lesefrust – Textarbeit in heterogenen Lerngruppen. Praxis Fremdsprachenunterricht, 2, 13–16.

Eisenmann, M., & Strohn, M. (2012). Promoting Learner Autonomy in Mixed-ability Classes by Using Webquests and Weblogs. In K. Heim & B. Rüschoff (Eds.), Involving language learners: Success stories and constraints (pp. 145–158). Universitätsverlag Rhein Ruhr.

Eisenmann, M. (2012). Terror und Traumatisierung: Jonathan Safran Foers Roman Extremely Loud and Incredibly Close. In J. Hammer, M. Eisenmann, & R. Ahrens (Eds.), Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht (pp. 223–239). Winter.

Eisenmann, M. (2012). Texte hörbar machen – Anregungen zur handlungsorientierten, produktiven Hörspielarbeit. In M. Reinfried & L. Volkmann (Eds.), Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen (pp. 155–170). Lang.

Eisenmann, M., Ahrens, R., & Hammer, J. (2012). Vorwort: Anglophone Literaturdidaktik. In J. Hammer, M. Eisenmann, & R. Ahrens (Eds.), Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht (pp. I–VII). Winter.

2011

Eisenmann, M. (2011). Bildungsstandards und Kompetenzorientierung versus Individualisierung und Differenzierung – ein Dilemma für den Fremdsprachenunterricht? In M. Eisenmann (Ed.), Differenzierung im Englischunterricht (pp. 13–32). Eichstätt Academic Press.

Eisenmann, M. (2011). Differenzierung im Englischunterricht. In M. Eisenmann & T. Grimm (Eds.), Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht (pp. 79–98). Schneider Hohengehren.

Eisenmann, M. (2011). Hörverstehen trainieren. Exemplarisch am Hörspiel The War of the Worlds. Praxis Fremdsprachenunterricht, 4, 13–16.

Eisenmann, M. (2011). Intercultural competences: Raising cultural awareness in university literature courses. In I. Bauder-Begerow & S. Schäfer (Eds.), Learning 9/11. Teaching for key competences in literary and cultural studies (pp. 123–150). Winter.

Eisenmann, M., & Grimm, T. (2011). Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht – eine kritische Bilanz. In M. Eisenmann & T. Grimm (Eds.), Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht (pp. 241–247). Schneider Hohengehren.

2010

Eisenmann, M. (2010). Die Funktion von bewegten Bildern für die Erschließung eines literarischen Textes: Shakespeares Komödie The Taming of the Shrew und die Film-Adaption 10 Things I Hate About You. In C. Hecke & C. Surkamp (Hrsg.), Bilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden (pp. 318–338). Narr.

Eisenmann, M., Grimm, N., & Volkmann, L. (2010). Introduction: Teaching the new English cultures and literatures. In M. Eisenmann, N. Grimm, & L. Volkmann (Eds.), Teaching the New English Cultures and Literatures (pp. vii–xiii). Winter.

Eisenmann, M. (2010). In your head they are fighting" – Anregungen zur Arbeit mit Musikvideoclips am Beispiel des Songs Zombie. In G. Blell & R. Kupetz (Hrsg.), Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von Audio Literacy im Fremdsprachenunterricht (pp. 250–261). Lang.

Eisenmann, M. (2010). Jane Harrison’s Stolen: Physical, psychological and sexual abuse of Aboriginal children in Australia. In M. Eisenmann, N. Grimm, & L. Volkmann (Hrsg.), Teaching the New English Cultures and Literatures (pp. 125–138). Winter.

2008

"Den Terror hörbar machen. Das Drama One for the Road in ein Hörspiel umarbeiten" Der fremdsprachliche Unterricht 92, 2008. S. 35-39.

"Förderung der Sprachproduktion. Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren" Praxis Fremdsprachenunterricht 5, 2009. S. 4-8.

"George Bernard Shaws Saint Joan und Bertolt Brechts Die heilige Johanna der Schlachthöfe – ein intertextuell-thematischer Vergleich" Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Ed. Rüdiger Ahrens/Maria Eisenmann/Matthias Merkl. Heidelberg: Winter, 2008. S. 105-124.

"Mündliche Präsentations-Prüfungen" Praxis Fremdsprachenunterricht 4, 2008. S. 26-30.

"Teaching Plays by Using the Task-based Approach: Harold Pinter´s ´The Birthday Party´" Literatur an der Hochschule. Ed. Michael Meyer. Sonderheft von Literatur in Wissenschaft und Unterricht XLI 2/3, 2008. S. 119-130.

2007

"Mediale Zugänge zu Shakespeares Henry VFremdsprachenforschung heute. Interdisziplinäre Impulse, Methoden und Perspektiven. Ed. Sabine Doff/Torben Schmidt. Frankfurt/M.: Lang, 2007. S. 169-180.

"Shakespeares Hamlet im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe" Scenario 1, 2007. S. 107-125. (ISSN 1649-8526)

2006

"Henry VShakespeare didaktisch II: Ausgewählte Dramen für den Unterricht. Ed. Roland Petersohn and Laurenz Volkmann. Tübingen: Stauffenburg, 2006. S. 135-154.

2005

"Das Amerikabild des Dramatikers Edward Albee: eine diachronisch-imagologische Analyse" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 99-121.

"Edward Albee, Houston, in Interview with Maria Eisenmann, Würzburg" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 135-140.

2004

Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, S. 134-136]

1999

"Das Sokrates-Comenius-Projekt der Europäischen Gemeinschaft am Gymnasium Bad Kissingen" Jahresbericht des Jack-Steinberger-Gymnasiums Bad Kissingen, 1999. S. 96-99.

Edited volumes

Series (peer reviewed) "Anglo-Amerikanische Studien/Anglo-American Studies" (with Rüdiger Ahrens and Laurenz Volkmann, seit 2013)  

Reviews

Using Literature in English Language Education. Challenging Reading for 8-18 Year Olds. Janice Bland. CLELE Journal 6/2 (2018): http://clelejournal.org.

Children´s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Janice Bland. Anglistik 26/1, 2015. S. 189-192.

Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Gerhard Bach/Johannes-Peter Timm (eds.). ZAA 62/1, 2014. S. 85-87.

Englisch unterrichten: Grundlagen – Kompetenzen – Methoden. Engelbert Thaler (ed.). Anglistik 25/1, 2014. S. 227-228.

Binnendifferenzierung. Teil 1: Didaktische Grundlagen und Forschungsergebnisse zur Binnendifferenzierung im Unterricht. Thorsten Bohl/Manfred Bönsch/Matthias Trautmann/Beate Wischer (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 401-402.

Binnendifferenzierung. Teil 2: Unterrichtsbeispiele für den binnendifferenzierten Unterricht. Manfred Bönsch/Klaus Moegling (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 402-403.

Methoden für einen kooperativen und individualisierenden Englischunterricht in den Klassen 5-12. Christin Grieser-Kindel, Roswitha Henseler and Stefan Möller. Praxis Fremdsprachenunterricht, 2010, S. 19.

Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht. Eine empirische Analyse lernprogrammgestützter Partnerarbeitsphasen. Torben Schmidt. Anglistik 20/2, 2009. S. 232-234.

Teaching English Literature. Engelbert Thaler. Praxis Fremdsprachenunterricht 6, 2008. S. 67.

Course Books

Summit G8. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2010. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD – Edition for Bavaria)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book Audio-CD, CD-ROM and DVD) – Edition for Lower Saxony)

Since 10/2019 Dean of Studies of the Faculty of Humanities at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg
Since 10/2015 Professor of EFL Teaching at the Julius-Maximilians-University Würzburg
04/2011 – 09/2015 Professor of EFL Teaching in the Institute of Anglophone Studies at the University of Duisburg-Essen
10/2008 – 03/2011 Temporary Professor of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg
09/2006 – 09/2008 Assistant Professor (Akademische Rätin) of EFL Teaching at the University of Education in Freiburg
10/1999 – 09/2004 Part-time lecturer of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Julius-Maximilians-University Würzburg
06/2004 Dr. phil. (PhD) in English (summa cum laude), Julius-Maximilians-University Würzburg (awarded by Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft)
2004 – 2006 Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Würzburg (Deutschhaus-Gymnasium)
1994 – 2004 Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Bad Kissingen (Jack-Steinberger-Gymnasium)
1994 Second State Exam for Secondary Teaching
1992 – 1994 In-school teacher training course (Referendariat): Wirsberg-Gymnasium in Würzburg and Simpert-Kraemer-Gymnasium in Krumbach (Bavaria)
1991 First State Exam, Julius-Maximilians-University Würzburg (English, German, Pedagogy and Psychology)
1991 M.A. in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
1987 – 1988 Studies in English at the University in Newcastle upon Tyne/England
1985-1991 Studies in English, German, Pedagogy and Psychology, Julius-Maximilians-University Würzburg