Intern
English Teaching Methodology

Merkl

PD StR. Dr. Matthias Merkl

Englische Fachdidaktik
Privatdozent

Office hours: after class
E-Mail: matthias.merkl@uni-wuerzburg.de

Research Interests

  • Sprachlehrforschung (e.g. CLIL, methodology)
  • Culture didactics, teaching key concepts of culture
  • Using media in the classroom, textbook analysis and criticism
  • Teaching literature, Canadian and British literature
  • History of teaching English as a foreign language

Teaching Interests

  • Bilingualer Sachfachunterricht
  • Sprachlehr- und Sprachlernforschung
  • Different teaching methods
  • Sozialformen
  • Teaching literature and culture
  • Landeskunde
  • Intercultural learning, other-awareness
  • Using media in the classroom, textbook analysis and criticism
  • Mistakes (causes, correction) and evaluation
  • History of teaching English as a foreign language

  • Arbeitskreis Bayerischer Fachdidaktikerinnen und Fachdidaktiker
  • Bayerische Amerika-Akademie
  • Deutscher Anglistenverband
  • Deutscher Hochschulverband
  • Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)
  • Gesellschaft für Kanada-Studien (GKS)
  • Gesellschaft für die neuen englischsprachigen Literaturen (GNEL)
  • Interkulturelles Portal (Akademie für interkulturelle Studien e.V.)
  • Würzburger Geographische Gesellschaft

2018

""Pee in Peace!" A Literary Approach to US Toilet Politics." Queer Beats - Gender and Literature in the EFL classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018, pp.67-88.

2016

"Border Crossing and Historical Discourse in Michael Ondaatje's Novel In the Skin of a Lion (1987)", in: Christoph Schubert und Laurenz Volkmann, eds., Pragmatic Perspectives on Postcolonial Discourse: Linguistics and Literature, Cambridge Scholars Publishers.

"Basale Schreibfähigkeit", "Schreiblehrmethode", "Schreiblesemethode",  "Schreibschrift", "Schreibschule", "Schulausgangsschrift", "Vereinfachte Ausgangsschrift", in: Jörg Kilian und Jutta Rymarczyk, eds., Sprachdidaktik: Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache, Online-Lexikon, de Gruyter Mouton.

2014

"Literaturdidaktik im Dienste der Kulturkompetenz: Hanif Kureishis Roman The Buddha of Suburbia (1990)", in: Wolfgang Gehring und Matthias Merkl, eds.,  Englisch lehren, lernen, erforschen, Oldenburg: BIS, pp. 333-351.

"Perspektiven einer regelbasierten Rechtschreibkompetenz", in: Wolfgang Gehring und Matthias Merkl, eds.,  Englisch lehren, lernen, erforschen, Oldenburg: BIS, pp. 113-135.

"Reconsidering 'Culture' in Shakespeare's Works: Challenges and Possibilities for   the Competence-oriented English Classroom", in: Maria Eisenmann und Christiane Lütge, eds., Shakespeare in the EFL Classroom, Heidelberg: Winter, pp. 61-74.

2012

"Die diskursive Konstruktion eines Cultural Outsider in Thomas Kings Short Stories 'Borders' (1993) und 'How Corporal Colin Sterling Saved Blossom, Alberta, and Most of the Rest of the World as Well' (1993)", Zeitschrift für Kanada-Studien, 32/1, pp. 65-87.

"Wir kennen keine Regel: Von der Rechtschreibung zur Schlechtschreibung an deutschen Schulen", Forschung & Lehre, 4/12, pp. 294-296.

"Perspektiven des Cultural Insider und des Cultural Outsider: Der diskursanalytische Ansatz bei der Lektüre von Thomas King's Short Story 'How Corporal Colin Sterling Saved Blossom, Alberta, and Most of the Rest of the World as Well' (1993)", in: Rüdiger Ahrens, Maria Eisenmann und Julia Hammer, eds., Anglophone Literaturdidaktik - Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht, Heidelberg: Winter, pp. 307-322.

2010

"'Surviving the Residential School.' Negotiating Cultural Re-education in Tomson Highway's Kiss of the Fur Queen (1988)", in: Michael Heinze, ed., Literature on the Move. Cultural Migration in Contemporary Literature, Trier: wvt, pp. 67-78.

"Indians und Natives: Die Behandlung der nordamerikanischen Ureinwohner im fortgeschrittenen Englischunterricht", in: Maike Engelhardt und Wolfgang Gehring, ed., Fremdsprachendidaktik. Neue Aspekte in Forschung und Lehre, pp. 135-159.

2009

(Rezension) "Therese-Marie Meyer, Where Fiction Ends. Four Scandals of Literary Identity Construction, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2006", Anglistik, 20/1, pp. 230-231.

2008

Rüdiger Ahrens und Maria Eisenmann, eds., Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht, Heidelberg: Winter, 630 pp.

"Dramendidaktik und Linguistik: Samuel Becketts Waiting for Godot", in: Rüdiger Ahrens, Maria Eisenmann und Matthias Merkl, eds., Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht, Heidelberg: Winter, pp. 73-84.

2007

(Rezension) "Petra Wittke-Rüdiger, Literarische Kartographien des kanadischen Nordens, Kieler Beiträge zur Anglistik und Amerikanistik, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2005, 415 pp." Anglistik, 18/1, pp. 226-227.

2006

"Der Blick auf die eigene und die fremde Kultur: Selbstverstehen und Fremdverstehen im Englischunterricht", Neusprachliche Mitteilungen, 59/1, pp. 21-29.

"Das Phänomen des Hooliganism in Großbritannien", in: Hans-Georg Weigand, ed., Fußball – eine Wissenschaft für sich, Würzburg: Königshausen & Neumann, pp. 119-136.

(Rezension) "Ottmar K. Siegrist, Wörterbuch der englischen Falschaussprachen durch Deutsch-sprachige, Heidelberg: Winter, 2003, 120 pp.", Anglistik, 17/1, pp. 208-209.

(Rezension) "Liesel Hermes und Friederike Klippel, eds., Früher oder später? Englisch in der Grundschule und Bilingualer Sachfachunterricht, Berlin und München: Langenscheidt, 2003, 116 pp." Anglistik, 17/1, pp. 209-211.

(Rezension) "Jutta Rymarczyk, Kunst auf Englisch? Ein Plädoyer für die Erweiterung des bilingualen Sachfachkanons, Münchener Arbeiten zur Fremdsprachen-Forschung (MAFF) Band 6, München: Langenscheidt-Longman, 2003, 307 pp." Anglistik, 17/2, p. 200.

2005

ed., Views of Canadian Cultures, LISA, Vol. III, no. 2 (Littératures, Histoire des Idées, Images, Sociétés du Monde Anglophone), electronic publication, 286 pp.

"Images of Canada – From a Eurocentric Perspective to Multiperspectiveness", LISA, Vol. III, n° 2 (Littératures, Histoire des Idées, Images, Sociétés du Monde Anglophone), pp. 1-10.

"Teaching Canadian Identity and Multiculturalism in Germany", LISA, Vol. III, n°2 (Littératures, Histoire des Idées, Images, Sociétés du Monde Anglophone), pp. 246-273.

"What makes a Canadian? Strategies of Presenting Canadianness in Teaching Materials", in: Heinz Antor et al., eds., Refractions of Canada in European Literature and Culture, 281-295.

"Der Wiedererkennungseffekt in Lehrbüchern für die Erwachsenenbildung", in: Rüdiger Ahrens und Ursula Weier, eds., Englisch in der Erwachsenenbildung des 21. Jahrhunderts, Heidelberg: Winter, pp. 327-338.

(Rezension) "Manfred Wildhage und Edgar Otten, eds., Praxis des bilingualen Unterrichts, Berlin: Cornelsen, 2003, 248 pp.", Anglistik, 16/1, p. 210.

"Studierende haben ein antiquiertes Bild von Kanada", UNI INTERN,
19. Jan. 2005

"Anglophone Cultural Studies and Teaching English. Collected Essays by Rüdiger Ahrens [Anglophone Kulturwissenschaft und Englische Fachdidaktik. Gesammelte Aufsätze von Rüdiger Ahrens]", English and American Studies in German 2004, A Supplement to Anglia, pp. 31-32.

2004

"30 Jahre anglophone Kulturwissenschaft und Englische Fachdidaktik: Einführung in das wissenschaftliche Werk von Rüdiger Ahrens", in: Matthias Merkl und Laurenz Volkmann, eds., Anglophone Kulturwissenschaft und Englische Fachdidaktik. Gesammelte Aufsätze von Rüdiger Ahrens, Heidelberg: Winter, pp. xiii-xlvii.

2003

(Rezension) "Laurenz Volkmann, Klaus Stierstorfer und Wolfgang Gehring, eds., Interkulturelle Kompetenz", Anglistik 14/2, pp. 198-200.

"Kulturgeographische Inhalte in deutschen Lehrbüchern für den Englischunterricht der 8. Jahrgangsstufe. Ein Beitrag zur landeskundlichen Lehrwerkkritik / Human Geography in German Textbooks for the EFL Classroom for the 8th School Year. A Contribution to Textbook Analysis in Cultural Studies", English and American Studies in German 2002, A Supplement to Anglia, 2003, pp. 158-159.

Rüdiger Ahrens und Wolfgang Gehring, Studienführer Englische Fachdidaktik, Würzburg: Institut für Anglistik und Amerikanistik, 2001, völlig überarbeitete und ergänzte Auflage.

2002

"'Europäische Sprachenpolitik – European Language Policy' – International Conference, University of Würzburg, June 6-8, 2002", Anglistik, 13/2, pp. 191-194.

2001

(Rezension) "Wolfgang Gehring, Englische Fachdidaktik. Eine Einführung, Berlin: Schmidt, 1999, 222 pp.", Anglistik, 12/2, pp. 226-227.
 

Since 2010 Full-time teacher (Studienrat) in Hessen
since 2009 Private lecturer at the chair of EFL Methodology, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2009 Habilitation
2008 - 2010 In-school teacher training course (Referendariat), Second State Exam
2008 Offer of a substitute W2/W3 professorship for language teaching research and didactics of English language and literature at the Institute for English and American Studies at the Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt
2007 - 2008 Lecturer at the chair of EFL Methodology, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2005 - 2007 Editor of the journal SYMBOLISM. An Annual of Critical Aesthetics, webmaster of the SYMBOLISM homepage.
2004 - 2007 Research Assistant (wissenschaftlicher Mitarbeiter) at the chair of English Linguistics, Julian-Maximilians-Universität Würzburg
2004 Research fellowships at the University of British Columbia, Vancouver, the University of Toronto, York University, Toronto, and the Université de Montréal (Canada)
2003 Laureate of the Jubilee Foundation (Jubiläumsstiftung) of the University of Würzburg
2002 Laureate  (Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft)
2001 - 2005 Editor of the journal Anglistik - Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes (English Studies - Communications of the German Anglists' Association)
2001 - 2004 Research Assistant (wissenschaftlicher Mitarbeiter) at the chair of EFL Methodology, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2001 - 2002 Studied Gallo-Romance Philology (Romance Studies) at the University of Würzburg
1999 Stay at the Université de Caen Basse Normandie, France (as part of the student exchange programme between the partner universities of Würzburg and Caen)
1998 - 2001

Doctorate at the Chair of Cultural Studies of English-Speaking Countries and methodology of English Language and Literature

Contributor to journal Anglistik - Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes

Research assistant at the Chair of Cultural Studies of English-Speaking Countries and methodology of English Language and Literature

1997 - 1998 First State Exam (Lehramt am bayerischen Gymnasium): English and German studies, Geography, Psychology, Educational Sciences
1995 - 1996 Student Assistant at the chair of EFL Methodology, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
1994 - 1995 Undergraduate studies in Applied Linguistics, German Studies and Geography at the University of Exeter, UK
1992 - 1997 Undergraduate studies in English, American Studies, German Studies, Geography, Psychology and Educational Sciences at the University of Würzburg
1991 - 1992 Studied pharmacy at the University of Würzburg
1990 - 1991 Military service (12th Armoured Division)
1990 Graduation (baccalaureate - Abitur)