Steinbock
Dr. Jeanine Steinbock
Englische Fachdidaktik
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Room: 5.U.15
Office hours: Please contact via E-Mail.
Tel.: +49 (0)931 31-82783
E-mail: jeanine.steinbock@uni-wuerzburg.de
- education 2.0
- apps and webtools in the EFL-classroom
- virtual reality in the EFL classroom (Project CoTeach)
2024
Mustroph, C. & Steinbock, J. (2024) ChatGPT in foreign language education - friend or foe? A quantitative study on pre-service teachers’ beliefs. Technology in Language Teaching & Learning, 6(1), 1–17. Castledown.
Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Global Citizenship in Social Virtual Reality for Future English Teachers. 10th International Conference n Higher Education Advances (HEAd'24) (pp.83-90). Editorial Universitat Politècnica de València. (Awarded as one of the five best papers) read here
Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Diversity in the Foreign Language Classroom: A Social Virtual Reality Project. In L. Mañoso-Pacheco, J. Estrada Chichón, & R. Sánchez-Cabrero (Eds.), Inclusive Education in Bilingual and Plurilingual Programs (pp. 265-280). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0563-8.ch014
2023
,,Vorwort". (with Maria Eisenmann) ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 3-7.
,,Inter- und Transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality". (with Maria Eisenmann) ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 29-52.
,,Learner Perceptions of Taboo Topics in English Language Teaching". (with Theresa Summer). Taboos and Controversial Issues in Foreign Language Education. Eds. Christian Ludwig, Theresa Summer. London: Routledge, 2023, 71-80.
,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potantial für Inter- und Transkulturelles Lernen. Eine Pilotstudie". (with Eisenmann, Maria, Hein, Rebecca, Latoschik, Marc, Wienrich, Carolin.) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 5, 2023, pp. 191-213. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.18.X
2022
,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen". (with Eisenmann, Maria, Hein, Rebecca, Wienrich,Carolin, Latoschik, Marc Erich ) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 47, 2022. pp. 246-266. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.12.X
2021
“Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter-and transcultural learning processes in English as Foreign Language education”. (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). DELFI 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021. S. 91-96.
„Inter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch“. (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). Wettbewerbsband AVRiL 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021. S. 34-39. DOI: 10.18420/avril2021_05
2020
"Vorwort". (with Maria Eisenman) Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung. Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF. Maria Eisenmann / Jeanine Steinbock (Hrsg.). Baltmannsweiler: SchneiderVerlag, 2020. S. 9-12.
"Digitize It Yourself. Für und mit der Klasse webbasierten OER-Content erstellen." (with Katrin Wörler-Veh) Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch, vol. 1, 2020. S. 10-13.
2023
- (with Maria Eisenmann) "Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen". DGFF Kongress. PH Freiburg. 29 September.
- (with Rebecca Hein) "Inter- und Transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality". LEARNTEC. 25 May.
- (with Maria Eisenmann) "Fostering Inter- and Transcultural Competencies in Social Virtual Reality. A TEFL Research Project. Diversity is an opportunity (GoTed-Week). JMU Würzburg. 10 May.
2022
- (with Maria Eisenmann) "Students developing ani-bias-trainings in virtual reality: a short insight into the research project "CoTeach - Connected Teacher Education"". BaTEG Summer School Between cultures, conflicts, and communication - Fremdsprachenlernen in einer globalen Welt. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. 28 September.
- "Inter- and Transcultural Learning in Virtual Reality". Anglistentag 2022, Johannes Gutenberg-Universität Mainz. 2 .- 5. September 2022.
- (with Maria Eisenmann) "Fostering inter- and transcultural competences in virtual reality: a TEFL research project". (Anti) Racism and Education - Transatlantic Perspectives 2022. JMU Würzburg. 20/21 June 2022.
2021
- "Alice for the iPad: Digital storybook apps in the EFL classroom". Symposium Born-digital Texts in the Foreign Language Classroom. FU Berlin/University of Hertfordshire. 15/16 January 2021.
2020
- (with Theresa Summer) "A survey of learners' perspectives on integrating taboo topics in English language education." Symposium Taboo Topics in Foreign Language Education. JMU Würzburg. 13/14 November 2020.
2022
- "Virtual Reality in the Modern English Classroom and the Potential for Intercultural and Transcultural Learning". TEFL Lounges & UNI-Klasse Talks: WiSe 2022-23. Ludwig-Maximilians-Universität München. 3 November.
Unterricht am Puls der Zeit (einBlick, 19.10.2021)
- DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
2024 | Promotion zum Dr. phil. mit der Arbeit "Web 2.0 Tools und Educational Apps - eine exemplarische Studie" (eximia cum laude) |
Since 2017 | research assistant, Julius-Maximilians-Universität Würzburg |
2017-2024 | PhD candidate, Professional School of Education |
2012-2017 | studies of English and History, Julius-Maximilians-Universität Würzburg |