Deutsch Intern
  • Team-Foto
English Teaching Methodology

Eisenmann

Prof. Dr. Maria Eisenmann

Englische Fachdidaktik
Lehrstuhlinhaberin

office: 5.E.15
office hours: please contact via E-mail

phone: +49 (0)931 31-88529

E-Mail: maria.eisenmann@uni-wuerzburg.de

Zoom: Personal Room (Code via E-Mail)

  • (digital) media literacy
  • global education
  • teaching literature
  • differentiation in foreign language teaching and learning
  • Irish Studies

Forschungsseiten Fachdidaktik - Moderne Fremdsprachen

  • DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
  • Deutscher Anglistenverband
  • Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
  • DHV (Deutscher Hochschulverband)

2024

Theurer, C., Eisenmann, M., Kindermann, K. & Pohlmann-Rother, S. (2024). English Language Learning in Elementary School by Means of Digital Storytelling: The StoryTimE-Project. CLELE Journal 12(2). pp. 41-65. read here

Eisenmann, M. & Bergmann, I. (2024). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 11-16. Peter Lang.

Eisenmann, M. (2024). Irish American History and Hybrid Identity: Colm Tóibín's Brooklyn (2009) in the EFL Classroom. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 215-230. Peter Lang.

Eisenmann, M. (2024). The Troubles: Kenneth Branagh's Film Belfast (2021) in the EFL Classroom. In Bergmann, I. & Eisenmann, M. (Eds.). History in Stories: The Irish Past and the Challenges of the Present, pp. 231-246. Peter Lang.

Theurer, C., Kindermann, K., Fromm, J., Krüger, N., Eisenmann, M. & Pohlmann-Rother, S. (2024). Das StoryTimE-Projekt - Ergebnisse einer Pilotstudie zur Rolle des Feedbacks im digital gestützten Englischunterricht. In Flügel, A., Gruhn, A., Landrock, I., Lange, J., Müller-Naendrup, B., Wiesemann, J., Büker, P. & Rank, A. (eds.). Grundschulforschung meets Kindheitsforschung reloaded , pp. 451-458. Klinkhardt. DOI: 10.35468/6111-47 (read here)

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Global Citizenship in Social Virtual Reality for Future English Teachers. 10th International Conference on Higher Education Advances (HEAd'24), pp. 83-90. Editorial Universitat Politècnica de València. Awarded as one of the five best papers,read here

Eisenmann, M. (2024). Differenzierung und Individualisierung im Fremdsprachenunterricht - Ergebnisse einer deutschlandweiten schulübergreifenden Befragung von Fremdsprachenlehrkräften. In Schädlich, B., Schramm, K. & Viebrock, B. (Eds.). Fremdsprachen Lehren und Lernen. FLuL 53. Jahrgang (1), pp. 120-139. Narr. read here

Eisenmann, M. (2024). Sally Nicholls' Multimodal Novel Ways to Live Forever in the EFL Classroom - A Case Study. In Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (Eds.). Mental Health in English Language Education, pp. 115-130. Narr.

Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (2024). Mental Health in English Language Education - An Introduction. In Eisenmann, M., Ludwig, C., Summer, T., Becker, D. & Krüger, N. (Eds.). Mental Health in English Language Education, pp. 9-30. Narr.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Diversity in the Foreign Language Classroom: A Social Virtual Reality Project. In L. Mañoso-Pacheco, J. Estrada Chichón, & R. Sánchez-Cabrero (Eds.), Inclusive Education in Bilingual and Plurilingual Programs, pp. 265-280. IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0563-8.ch014

2023

,,Vorwort". (with Jeanine Steinbock) ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), pp. 3-7.

,,Inter- und Transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality". (with Jeanine Steinbock) ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), pp. 29-52.

,,Diversity in ELT. Einen Englischunterricht der Vielfalt gestalten". (with Theresa Summer) Embracing diversity Englisch 5-10 63. Eds. Theresa Summer. Hannover: Friedrich, 2023, pp. 28-33.

,,,,Brush up your Shakespeare: Identity & Diversity": Tagung für Lehrende und Shakespeare - Freunde, 8. - 9. Dezember 2022 in der Domschule Würzburg" Odysseen, Shakespeare Jahrbuch 2023. Eds. Isabel Karremann, Susanne Gruss, Felix Sprang, Lena Steveker. Körner, 2023, pp. 233-235.

,,DigiLLabs@JMU an der Professional School of Education der Julius-Maximilians-Universität Würzburg". (with Silke Grafe, Thomas Trefzger, Hans-Stefen Siller, Jens Dreßler, Martin Hennecke, Tina Heurich, Ilona Nord, Sanna Pohlmann-Rother, Christoph Ratz, Tobias Richter) Lehr-Lern-Labore und Digitalisierung. Eds. Monique Meier, Gilbert Greefrath, Marcus Hammann, Rita Wodzinski, Kathrin Ziepprecht. Springer. Wiesbaden, 2023, 155-160. read here

,,Developing Global Environmental Citizenship through Teaching Contemporary Dystopian Fiction". Activating and Engaging Learners and Teachers. Eds. Carmen M. Amerstorfer/Max von Blanckenburg. Narr, 2023, 339-356.

 ,,Critical Animal Pedagogy and Global Education in the EFL Classroom". Taboos and Controversial Issues in Forgein Language Education. Critical Language Pedagogy in Theory, Research and Practice. Eds. Christian Ludwig/Theresa Summer. Routledge, 2023, 181-194.   DOI: 10.4324/9781003220701-20

,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen. Eine Pilotstudie". (with Steinbock, Jeanine, Hein, Rebecca, Latoschik, Marc, Wienrich, Carolin.) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 5, 2023, 191-213. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.18.X

2022

,,Die Förderung visueller Kompetenz durch Comics". Was kann der Comic für den Unterricht leisten? Fachdidaktische Perspektiven auf ein subversives Erzählmedium. Eds. Heinrich Ammerer/Markus Oppolzer. Waxmann, 2022, 57-78.  Inhaltsverzeichnis 

,,Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen". (with Steinbock, Jeanine, Hein, Rebecca, Wienrich,Carolin, Latoschik, Marc Erich ) MedienPädagogik Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Vol. 47, 2022, 246-266. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.12.X

,,Edu apps in EFL teaching". Foreign Language Learning in the Digital Age. Ed. Christiane Lütge. New York: Routledge, 2022, 209-222. DOI: 10-4324/9781003032083-18

2021

,,Inklusiver Fremdsprachenunterricht: Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)" (with Gerlach, D., Vogt, K., Blume, C., Chilla, S., Doetjes, G., Engelen, S., Heine, L., Küppers, A., Marx, N., Schmidt, T., Mertens, J., Springob, J., Wieland, K. & Wilden, E.). Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, Vol. 32 (1), 2021, 3-9.  Artikel

,,Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education". (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). DELFI 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021, 91-96.

,,Inter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch". (with Rebecca Hein, Maria Eisenmann, Marc Erich Latoschik, Carolin Wienrich). Wettbewerbsband AVRiL 2021. Gesellschaft für Informatik e.V., 2021, 34-39. DOI: 10.18420/avril2021_05

„A Multiliteracies Approach to Teaching Plays“. Drama in Foreign Language Education. Eds. Christiane Lütge/ Max von Blanckenburg. LIT, 2021, 15-32.

"Differentiation Through Digital Teaching and Learning“ Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education. Eds. Christiane Lütge/ Thorsten Merse. Narr, 2021, 103-123.

"Environmental Education in the EFL Classroom Through Young Adult Dystopian Fiction." (with Nadine Krüger) The World Beyond. Developing Critical Environmental Literacies in ELT. Eds. Christian Ludwig/Claudia Deetjen. Winter, 2021, 85-103. 

2020

"CoTeach - Connected Teacher Education." (with Carolin Wienrich/Marc Erich Latoschik/Silke Grafe) Boosting Virtual Reality in Learning. Ed. Michael Schwaiger. E.N.T.E.R., 2020. n.p.

"Vorwort." (with Jeanine Steinbock). BFF Band 16 - Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung. Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF. Eds. Maria Eisenmann / Jeanine Steinbock. 2020, 9-12.

"Adaptation, Creation, Transformation – Shakespeare in the EFL Classroom." Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Wissenschaft und Lehrerbildung, Bd. 5. Eds. Roland Ißler / Uwe Küchler. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 149-170.

"The Potential of Postcolonial (Poverty) Literature in the EFL Classroom." Impulse zur Fremdsprachendidaktik – Issues in Foreign Language Education. Wissenschaft und Lehrerbildung, Bd. 5. Eds. Roland Ißler / Uwe Küchler. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 391-408.

"Multimodal Literature in ELT: Theory and Practice." (with Theresa Summer) CLELEjournal, 8 (1). 2020, 52-73.

2019

"Shakespeare in the EFL Classroom – a Current Overview." Teaching the Bard Today - Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre. Ed. Maria Eisenmann. Berlin: Lang, 2019, 11-26.

"Einleitung: Shakespeare im Englischunterricht." Teaching the Bard Today - Shakespeare-Didaktik in Forschung und Lehre. Ed. Maria Eisenmann. Berlin: Lang, 2019, 7-10.

"Dramatische Texte im Literaturunterricht." Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literaturdidaktik. Ed. Christiane Lütge. Berlin: De Gruyter, 2019.

"Abiturstandards & gemeinsames Abitur ab 2017." (with Lars Hoffmann/Pauline Schröter/Engelbert Thaler) Sprachen lernen integriert - global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Jena, 27.-30. September 2017. Baltmannsweiler: Schneider, 2019, 461-463.

""To be or not to be digital" - Shakespeare 2.0." Culture and Literature in EFL Education. Ed. Theresa Summer. Berlin: Lang, 2019, 87-108. 

2018

"Introduction: Gender and Literature in the EFL classroom" (with Christian Ludwig) Queer Beats - Gender and Literature in the EFL classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018, 17-38.

"Staging Gender - Playing with Identities and Role Stereotypes". Queer Beats - Gender and Literature in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christian Ludwig. Berlin: Lang, 2018, 109-132.

"The potential of Young Adult Dystopian Fiction". Tell freedom I said hello: Issues in Contemporary Young Adult Dystopian Fiction. Ed. Christian Ludwig/Nicole Maruo-Schröder. Heidelberg: Winter, 2018, 137-159.

„Brush up your Shakespeare - Tagung für Lehrende und Shakespeare-Freunde“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting. Bochum: Kamp, 2018, 269-271.

"Adaptations, Creations and Transformations – Teaching Literature Today“ (with Gabriele Blell) Anglistentag Proceedings XXXIX (2017). Ed. Anne-Julia Zwierlein/Jochen Petzold/Katharina  Boehm /Martin Decker. Trier: WVT, 2018, 295-298.

"The Bard Goes Pop - Shakespeare in der Musik" Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 3, 2018, 7-10.

"If Music Be the Food of Love, Play on..." Singer-Songwriters - Music and Poetry in Language Teaching. Ed. Engelbert Thaler. Tübingen: Francke UTB, 2018, 83-98.

"Introduction: Multimodality and Multiliteracies" (with Michael Meyer). Teaching Multimodality and Multiliteracy. Theme Issue of Anglisitik 1. Ed. Maria Eisenmann/Michael Meyer. Heidelberg: Winter, 2018, 5-23.

"Differentiation and Individualisation through Digital Media" Collaborative Language Learning and New Media: Insights Into an Evolving Field. Ed. Kris Van de Poel/Christian Ludwig. Frankfurt: Lang, 2018, 73-86.  

2017

"Differenzierung und Individualisierung mit Web 2.0 Tools" Heterogenität und Diversität im Englischunterricht – fachdidaktische Perspektiven. Ed. Solveig Chilla/Karin Vogt. Frankfurt: Lang, 2017. S. 155-178.

Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 2017³.

"Heterogeneity and Differentiation – Individualization in the EFL Classroom" Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 32017. S. 297-310.

2016

"Binnendifferenzierung" Handbuch Fremdsprachenunterricht. Ed. Eva Burwitz-Melzer/Grit Mehlhorn/Claudia Riemer/Karl-Richard Bausch/Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: Francke UTB, 2016. S. 358-361.

"Komplexe Kompetenzaufgaben 2.0 am Beispiel Roddy Doyles New Boy" (with Christian Ludwig) Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Ed. Carmen Becker/Gabrielle Blell/Andrea Rössler. Frankfurt: Lang, 2016. S. 89-108.

"Kulturelles Sehverstehen am Beispiel der Cartoons in Sherman Alexies 'The Absolutely True Diary of a Part-time Indian'" Sehverstehen. Ed. Christine Michler/Daniel Reimann. Tübingen: Narr, 2016. S. 396-409.

„Macht, Intrigen, Krisen und Skandale - the Bard will Teach you“ (with Vanessa Schormann) Shakespeare Jahrbuch. Ed. Sabine Schülting  . Bochum: Kamp, 2016. S. 275-278.

2015

"Crossovers – Postcolonial Literature and Transcultural Learning" Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015. S. 217-236.

"Introduction: Learning with Literature in the EFL Classroom" (with Werner Delanoy and Frauke Matz) Learning with Literature in the EFL Classroom. Ed. Werner Delanoy/Maria Eisenmann/Frauke Matz. Frankfurt: Lang, 2015. S. 7-15. 

2014

"A Chain of OthellosShakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014. S. 219-240.

"Binnendifferenzierung im Englischunterricht – Chancen und Herausforderungen" Englisch lehren, lernen, erforschen. Ed. Wolfgang Gehring/Matthias Merkl. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, 2014. S. 11-28.

"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Autonomy in Language Learning: Tools, Tasks and Environments. Ed. Jo Mynard/Christian Ludwig. Kent (UK): IATEFL, 2014. S. 27-41.

 "Preface" (with Christiane Lütge) Shakespeare in the EFL Classroom. Ed. Maria Eisenmann/Christiane Lütge. Heidelberg: Winter, 2014. S. 7-11.

 "Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes: Standards Versus Individualised Instruction?". IATEFL Young Learners and Teenagers SIG. C & TS. Ed. Niki Joseph/David Valente. Kent (UK): IATEFL, 2014. S. 27-28.

2013

"Classroom 2.0 – The Use of CALL in Developing Learner Autonomy" (with Christian Ludwig) Medien und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht: Zwischen Autonomie, Kollaboration und Konstruktion. Ed. Maria Eisenmann/Margit Hempel/Christian Ludwig. Essen: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2013. S. 37-59.

"Offene Formen der Leistungsmessung – Portfolios auch für schwächere Lerner" Praxis Fremdsprachenunterricht 3 2013. S. 15-18.

"Oral Exams: Preparing and Testing Students" (with Theresa Summer) Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Ed. Maria Eisenmann/Theresa Summer. Heidelberg: Winter, 22013. S. 415-428.

"Promoting Literary Proficiency in Mixed-ability Classes" Children’s Literature in Language Education
– from Picture Books to Young Adult Fiction. Ed. Janice Bland/Christiane Lütge. London/New York: Continuum, 2013. S. 173-182.

"Shadows and Superheroes in 9/11 Graphic Novels" Teaching Comics in the English Language Classroom. Ed. Frank Eric Pointner/Christian Ludwig. Trier: WVT, 2013. S. 181-210. 

2012

"Leselust statt Lesefrust – Textarbeit in heterogenen Lerngruppen" Praxis Fremdsprachenunterricht 2, 2012. S. 13-16.

 "Promoting Learner Autonomy in Mixed-ability Classes by Using Webquests and Weblogs" (with Meike Strohn) Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Ed. Katja Heim/Bernd Rüschoff. Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr, 2012. S. 145-158.

"Terror und Traumatisierung: Jonathan Safran Foers Roman Extremely Loud and Incredibly CloseAnglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven  für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012. S. 223-239.

 "Texte hörbar machen – Anregungen zur handlungsorientierten, produktiven Hörspielarbeit" Medien im neokommunikativen Fremdsprachenunterricht. Einsatzformen, Inhalte, Lernerkompetenzen. Ed. Marcus Reinfried/Laurenz Volkmann. Frankfurt/M.: Lang, 2012. S. 155-170.

"Vorwort: Anglophone Literaturdidaktik" (with Rüdiger Ahrens and Julia Hammer) Anglophone Literaturdidaktik – Zukunftsperspektiven für den Englischunterricht. Ed. Julia Hammer/Maria Eisenmann/Rüdiger Ahrens. Heidelberg: Winter, 2012, I-VII. 

2011

"Bildungsstandards und Kompetenzorientierung versus Individualisierung und Differenzierung – ein Dilemma für den Fremdsprachenunterricht?" Differenzierung im Englischunterricht. Ed. Maria Eisenmann. Eichstätt: Eichstaett Academic Press, 2011. S. 13-32.

"Differenzierung im Englischunterricht" Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011. S. 79-98.

"Hörverstehen trainieren. Exemplarisch am Hörspiel The War of the WorldsPraxis Fremdsprachenunterricht 4, 2011. S. 13-16.

"Intercultural Competences. Raising Cultural Awareness in University Literature Courses" Learning 9/11.Teaching for Key Competences in Literary and Cultural Studies. Ed. Irina Bauder-Begerow/Stefanie  Schäfer. Heidelberg: Winter, 2011. S. 123-150.

"Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht – eine kritische Bilanz" (with Thomas Grimm) Heterogene Klassen – Differenzierung in Schule und Unterricht. Ed. Maria Eisenmann/Thomas Grimm. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2011. S. 241-247.

2010

 "Die Funktion von bewegten Bildern für die Erschließung eines literarischen Textes: Shakespeares Komödie The Taming of the Shrew und die Film-Adaption 10 Things I Hate About YouBilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Ed. Carola Hecke/Carola Surkamp. Tübingen: Narr, 2010. S. 318-338.

"Introduction: Teaching the New English Cultures and Literatures" (with Nancy Grimm and Laurenz Volkmann) Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010, vii-xiii.

  "in your head they are fighting"  – Anregungen zur Arbeit mit Musikvideoclips am Beispiel des Songs ZombieDer Einsatz von Musik und die Entwicklung von audio literacy im Fremdsprachenunterricht. Ed. Gabriele Blell/Rita Kupetz. Frankfurt/M.: Lang, 2010. S. 250-261.

"Jane Harrison’s Stolen: Physical, Psychological and Sexual Abuse of Aboriginal Children in Australia" Teaching the New English Cultures and Literatures. Ed. Maria Eisenmann/Nancy Grimm/Laurenz Volkmann. Heidelberg: Winter, 2010. S. 125-138.

2008

"Den Terror hörbar machen. Das Drama One for the Road in ein Hörspiel umarbeiten" Der fremdsprachliche Unterricht 92, 2008. S. 35-39.

"Förderung der Sprachproduktion. Aufgabenorientiertes Lernen und Lehren" Praxis Fremdsprachenunterricht 5, 2009. S. 4-8.

"George Bernard Shaws Saint Joan und Bertolt Brechts Die heilige Johanna der Schlachthöfe – ein intertextuell-thematischer Vergleich" Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Ed. Rüdiger Ahrens/Maria Eisenmann/Matthias Merkl. Heidelberg: Winter, 2008. S. 105-124.

"Mündliche Präsentations-Prüfungen" Praxis Fremdsprachenunterricht 4, 2008. S. 26-30.

"Teaching Plays by Using the Task-based Approach: Harold Pinter´s ´The Birthday Party´" Literatur an der Hochschule. Ed. Michael Meyer. Sonderheft von Literatur in Wissenschaft und Unterricht XLI 2/3, 2008. S. 119-130.

2007

"Mediale Zugänge zu Shakespeares Henry VFremdsprachenforschung heute. Interdisziplinäre Impulse, Methoden und Perspektiven. Ed. Sabine Doff/Torben Schmidt. Frankfurt/M.: Lang, 2007. S. 169-180.

"Shakespeares Hamlet im Englischunterricht der gymnasialen Oberstufe" Scenario 1, 2007. S. 107-125. (ISSN 1649-8526)

2006

"Henry VShakespeare didaktisch II: Ausgewählte Dramen für den Unterricht. Ed. Roland Petersohn and Laurenz Volkmann. Tübingen: Stauffenburg, 2006. S. 135-154.

2005

"Das Amerikabild des Dramatikers Edward Albee: eine diachronisch-imagologische Analyse" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 99-121.

"Edward Albee, Houston, in Interview with Maria Eisenmann, Würzburg" Anglistik. Mitteilungen des deutschen Anglistenverbandes 16/2, 2005. S. 135-140.

2004

Das Amerikabild im Werk Edward Albees. Eine imagologisch-didaktische Analyse. Heidelberg: Winter, 2004. (Dissertation) [Abstract in Meyer, Paul Georg and Horst Weinstock: English and American Studies in German 2004. Summaries of Theses and Monographs. Tübingen: Max Niemeyer, S. 134-136]

1999

"Das Sokrates-Comenius-Projekt der Europäischen Gemeinschaft am Gymnasium Bad Kissingen" Jahresbericht des Jack-Steinberger-Gymnasiums Bad Kissingen, 1999. S. 96-99.

Edited volumes

Series (peer reviewed) "Anglo-Amerikanische Studien/Anglo-American Studies" (with Rüdiger Ahrens and Laurenz Volkmann, seit 2013)  

Reviews

Using Literature in English Language Education. Challenging Reading for 8-18 Year Olds. Janice Bland. CLELE Journal 6/2 (2018): http://clelejournal.org.

Children´s Literature and Learner Empowerment. Children and Teenagers in English Language Education. Janice Bland. Anglistik 26/1, 2015. S. 189-192.

Englischunterricht. Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Gerhard Bach/Johannes-Peter Timm (eds.). ZAA 62/1, 2014. S. 85-87.

Englisch unterrichten: Grundlagen – Kompetenzen – Methoden. Engelbert Thaler (ed.). Anglistik 25/1, 2014. S. 227-228.

Binnendifferenzierung. Teil 1: Didaktische Grundlagen und Forschungsergebnisse zur Binnendifferenzierung im Unterricht. Thorsten Bohl/Manfred Bönsch/Matthias Trautmann/Beate Wischer (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 401-402.

Binnendifferenzierung. Teil 2: Unterrichtsbeispiele für den binnendifferenzierten Unterricht. Manfred Bönsch/Klaus Moegling (eds.). Die Deutsche Schule, 2012. S. 402-403.

Methoden für einen kooperativen und individualisierenden Englischunterricht in den Klassen 5-12. Christin Grieser-Kindel, Roswitha Henseler and Stefan Möller. Praxis Fremdsprachenunterricht, 2010, S. 19.

Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht. Eine empirische Analyse lernprogrammgestützter Partnerarbeitsphasen. Torben Schmidt. Anglistik 20/2, 2009. S. 232-234.

Teaching English Literature. Engelbert Thaler. Praxis Fremdsprachenunterricht 6, 2008. S. 67.

Course Books

Summit G8. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2010. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book, Audio-CD, CD-ROM and DVD – Edition for Bavaria)

The New Summit. Texts and Methods. Paderborn: Schöningh, 2009. (Text Book Edition with Workbook, Teacher's Book Audio-CD, CD-ROM and DVD) – Edition for Lower Saxony)

Since 10/2019 Dean of Studies of the Faculty of Humanities at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg
Since 10/2015 Professor of EFL Teaching at the Julius-Maximilians-University Würzburg
04/2011 – 09/2015 Professor of EFL Teaching in the Institute of Anglophone Studies at the University of Duisburg-Essen
10/2008 – 03/2011 Temporary Professor of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg
09/2006 – 09/2008 Assistant Professor (Akademische Rätin) of EFL Teaching at the University of Education in Freiburg
10/1999 – 09/2004 Part-time lecturer of EFL Teaching in the Department of the English Language and Literature at Julius-Maximilians-University Würzburg
06/2004 Dr. phil. (PhD) in English (summa cum laude), Julius-Maximilians-University Würzburg (awarded by Unterfränkische Gedenkjahrstiftung für Wissenschaft)
2004 – 2006 Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Würzburg (Deutschhaus-Gymnasium)
1994 – 2004 Full-time teacher (Studienrätin) for the subjects German, English and Ethics in Bad Kissingen (Jack-Steinberger-Gymnasium)
1994 Second State Exam for Secondary Teaching
1992 – 1994 In-school teacher training course (Referendariat): Wirsberg-Gymnasium in Würzburg and Simpert-Kraemer-Gymnasium in Krumbach (Bavaria)
1991 First State Exam, Julius-Maximilians-University Würzburg (English, German, Pedagogy and Psychology)
1991 M.A. in English and German, Julius-Maximilians-University Würzburg
1987 – 1988 Studies in English at the University in Newcastle upon Tyne/England
1985-1991 Studies in English, German, Pedagogy and Psychology, Julius-Maximilians-University Würzburg