Deutsch Intern
  • Team-Foto
English Teaching Methodology

Steinbock

Dr. Jeanine Steinbock

Englische Fachdidaktik
Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Room: 5.U.15

Office hours: Please contact via E-Mail.

Tel.: +49 (0)931 31-82783
E-mail: jeanine.steinbock@uni-wuerzburg.de

  • education 2.0
  • Apps and Webtools in the EFL-classroom
  • Virtual Reality in the EFL classroom (Project CoTeach)

2025

Hein, R., Steinbock, J., Eisenmann, M., Wienrich, C. & Latoschik, M. (2025). Social Virtual Reality für Inter- und Transkulturelles Lernen und Lehren im Englischunterricht. In Grafe, S., Trefzger, T., Siller, H., Eisenmann, M. & Füting-Lippert, A. (Eds.). Digitale Medien in Lehr-Lern- Konzepten der Lehrpersonenbildung in interdisziplinärer Perspektive: Ergebnisse des Forschungsprojekts Connected Teacher Education. pp. 141-158. read here

2024

Mustroph, C. & Steinbock, J. (2024) ChatGPT in foreign language education - friend or foe? A quantitative study on pre-service teachers’ beliefs. Technology in Language Teaching & Learning, 6(1), 1–17. Castledown.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Global Citizenship in Social Virtual Reality for Future English Teachers. 10th International Conference on Higher Education Advances (HEAd'24), pp. 83-90. Editorial Universitat Politècnica de València. Awarded as one of the five best papers,read here

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2024). Diversity in the Foreign Language Classroom: A Social Virtual Reality Project. In L. Mañoso-Pacheco, J. Estrada Chichón, & R. Sánchez-Cabrero (Eds.), Inclusive Education in Bilingual and Plurilingual Programs (pp. 265-280). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0563-8.ch014

2023

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2023). Vorwort. ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 3–7.

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2023). Inter- und transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality. ZFF - Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 29–52.

Summer, T. & Steinbock, J. (2023). Learner Perceptions of Taboo Topics in English Language Teaching. In C. Ludwig & T. Summer (Eds)., Taboos and Controversial Issues in Foreign Language Education (pp. 71-80). London: Routledge.

Hein, R., Steinbock, J., Eisenmann, M. Latoschik, M. & Wienrich, C. (2023). Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für inter- und transkulturelles Lernen: Eine Pilotstudie. MedienPädagogik – Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 51, 191–213. https://doi.org/10.21240/mpaed/51/2023.01.18.X

2022

Steinbock, J., Hein, R., Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2022). Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für inter- und transkulturelles Lernen. MedienPädagogik – Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 47, 246–266. https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.12.X

2021

Hein, R., Steinbock, J. Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2021). Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education. In DELFI 2021 (pp. 91–96). Gesellschaft für Informatik e.V.

Hein, R., Steinbock, J. Eisenmann, M., Latoschik, M. & Wienrich, C. (2021). Inter- und transkulturelles Lernen in Virtual Reality: Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch. In Wettbewerbsband AVRiL 2021 (pp. 34–39). Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/10.18420/avril2021_05 

2020

Eisenmann, M. & Steinbock, J. (2020). Vorwort. In M. Eisenmann & J. Steinbock (Eds.), BFF Band 16 – Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung. Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der DGFF (pp. 9–12).

Steinbock, J. & Wörler-Veh, K. (2020). Digitize It Yourself. Für und mit der Klasse webbasierten OER-Content erstellen. Praxis Fremdsprachenunterricht - Englisch, 1, 10–13.

2023

  • (with Maria Eisenmann) "Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen". DGFF Kongress. PH Freiburg. 29 September.
  • (with Rebecca Hein) "Inter- und Transkulturelles Lernen in Social Virtual Reality". LEARNTEC. 25 May.
  • (with Maria Eisenmann) "Fostering Inter- and Transcultural Competencies in Social Virtual Reality. A TEFL Research ProjectDiversity is an opportunity (GoTed-Week). JMU Würzburg. 10 May.

2022

  • (with Maria Eisenmann) "Students developing ani-bias-trainings in virtual reality: a short insight into the research project "CoTeach - Connected Teacher Education"". BaTEG Summer School Between cultures, conflicts, and communication - Fremdsprachenlernen in einer globalen Welt. Otto-Friedrich-Universität Bamberg. 28 September.
  • "Inter- and Transcultural Learning in Virtual Reality". Anglistentag 2022, Johannes Gutenberg-Universität Mainz. 2 .- 5. September 2022.
  • (with Maria Eisenmann) "Fostering inter- and transcultural competences in virtual reality: a TEFL research project". (Anti) Racism and Education - Transatlantic Perspectives 2022. JMU Würzburg. 20/21 June 2022.

2021

  • "Alice for the iPad: Digital storybook apps in the EFL classroom". Symposium Born-digital Texts in the Foreign Language Classroom. FU Berlin/University of Hertfordshire. 15/16 January 2021.

2020

  • (with Theresa Summer) "A survey of learners' perspectives on integrating taboo topics in English language education." Symposium Taboo Topics in Foreign Language Education. JMU Würzburg. 13/14 November 2020.

2022

  • "Virtual Reality in the Modern English Classroom and the Potential for Intercultural and Transcultural Learning". TEFL Lounges & UNI-Klasse Talks: WiSe 2022-23. Ludwig-Maximilians-Universität München. 3 November.

Unterricht am Puls der Zeit (einBlick, 19.10.2021)

  • DGFF (dt. Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)

2024 Promotion zum Dr. phil. mit der Arbeit "Web 2.0 Tools und Educational Apps - eine exemplarische Studie" (eximia cum laude)
Since 2017 research assistant, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
2017-2024 PhD candidate, Professional School of Education
2012-2017 studies of English and History, Julius-Maximilians-Universität Würzburg